Освітня програма профільної середньої освіти для підготовки молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти
Загальні положення
Освітня програма середньої освіти ІІІ ступеня Комунального закладу «Новоград-Волинський медичний коледж» Житомирської обласної ради (далі – Коледж) розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти» № 1392 від 23 листопада 2011 року, з урахуванням наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня» №408 від 20 квітня 2018 року та на основі Типової освітньої програми профільної середньої освіти закладів освіти, що здійснюють підготовку молодшого спеціаліста на основі базової загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України №570 від 01.06.2018р.
Освітня програма середньої освіти ІІІ ступеня Комунального закладу «Новоград-Волинський медичний коледж» Житомирської обласної ради (далі – освітня програма) окреслює підходи до планування й організації Коледжем єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення студентами обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти (далі – Державний стандарт).
Освітня програма визначає:
загальний обсяг та структуру навчального навантаження;
очікувані результати навчання здобувачів освіти відповідно до програм, затверджених наказом МОН України «Про надання грифу МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти» №1407 від 23.10.2017 року та наказом МОН України «Про надання грифу МОН навчальним програмам з фізики і астрономії для учнів 10-11 класів та польської мови для учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти» № 1539 від 24.11.2017 року;
пропонований зміст окремих предметів, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщено на офіційному веб-сайті МОН (https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv);
рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти для І-ІІ курсу складає 2660 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані Коледжу.
Навчальний план розроблено відповідно до Державного стандарту. Він містить загальний обсяг навчального навантаження та тижневі години на вивчення базових предметів, вибірково-обов’язкових предметів, профільних предметів і спеціальних курсів, а також передбачає години на факультативи, індивідуальні заняття тощо.
При складанні освітньої програми та навчального плану переліки окремих предметів комбінуються з Додатку 1 та Додатку 2, визначених наказом МОН України №570 від 01.06.2018р. «Про затвердження типової освітньої програми профільної середньої освіти закладів освіти, що здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти»
До базових предметів належать: «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література», «Іноземна мова», «Історія: Україна і світ (експериментальний інтегрований курс)», «Громадянська освіта», «Математика (алгебра і початки аналізу та геометрія)», «Природничі науки (Біологія і екологія, Географія, Фізика і астрономія, Хімія)», «Фізична культура», «Захист Вітчизни».
Профільними визначено наступні предмети – «Медична біологія», «Основи латинської мови з медичною термінологією», «Основи екології та профілактичної медицини», зважаючи на специфіку підготовки молодших спеціалістів з медичною освітою.
Реалізацію змісту освіти, визначену Державним стандартом, забезпечено вибірково-обов’язковими предметами: «Інформатика», «Технології», «Мистецтво», з яких студенти обирають два.
Профіль навчання сформовано Коледжем з урахуванням можливостей забезпечити якісну його реалізацію. Частину навчальних годин, визначених у Додатку 1 та Додатку 2 наказу МОН України «Про затвердження типової освітньої програми профільної середньої освіти закладів освіти, що здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти» №570 від 01.06.2018р., визначено у навчальних планах для забезпечення профільного спрямування навчання.
Зміст профілю навчання реалізується системою окремих предметів і курсів:
– базові та вибірково-обов’язкові предмети, що вивчаються на рівні стандарту;
– профільні предмети;
– курси за вибором, до яких належать спеціальні і факультативні курси.
Розподіл годин на профільні предмети визначено специфікою підготовки молодшого спеціаліста з медичною освітою, враховуючи освітні потреби студентів, регіональні особливості, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу тощо.
У процесі складання навчального плану враховано:
профіль навчання передбачає можливість вивчення профільних предметів в галузі знань 22 «Охорона здоров’я».
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати викладач у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста.
№ з/п |
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 | Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами |
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас. Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань. Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем. |
2 | Спілкування іноземними мовами |
Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб. Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших них предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою. Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти. |
3 | Математична компетентність |
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті них та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях. Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів. Навчальні ресурси: розв’язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації. |
4 | Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями. Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень.
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач. Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів. |
6 | Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: визначати мету ної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою ну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї ної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість. Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності. Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії. |
7 | Ініціативність і підприємливість |
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання. Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших. Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі). |
8 | Соціальна і громадянська компетентності |
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані. Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією. Навчальні ресурси: завдання соціального змісту |
9 | Обізнаність і самовираження у сфері культури |
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо). Ставлення:культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства. Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва. |
10 | Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання. Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо. Навчальні ресурси: ні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя. |
Ключові компетентності, такі як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності формуються відразу засобами усіх окремих предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування у студентів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні освітнього середовища.
Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в студентів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:
організацію освітнього середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
окремі предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета, проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальноосвітні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;
предмети за вибором;
роботу в проектах;
позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
Наскрізна лінія | Коротка характеристика |
Екологічна безпека й сталий розвиток |
Формування у здобувачів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. При цьому є можливим проведення занять на відкритому повітрі. |
Громадянська відповідальність |
Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи і групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантності щодо різноманітних способів діяльності і думок. Викладач повинен сприяти формуванню у студентів толерантного ставлення до товаришів, порядності, чесності. |
Здоров’я і безпека |
Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище. Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій. |
Підприємливість і фінансова грамотність |
Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Ця наскрізна лінія пов’язана з розв’язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів. |
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття профільної середньої освіти.
Профільна середня освіта здобувається після здобуття базової середньої освіти.
Для осіб з особливими освітніми потребами створюються адаптивні умови для здобуття профільної середньої освіти.
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
Рекомендовані форми організації освітнього процесу.
Форми організації освітнього процесу визначаються Коледжем відповідно до Положення про організацію освітнього процесу.
Студентам, які готуються здавати заліки або іспити можливе проведення оглядових консультацій, які виконують коригувальну функцію, допомагаючи студентам зорієнтуватися у змісті окремих предметів.
Консультація будується за принципом питань і відповідей.
Перевірка та/або оцінювання сформованих компетентностей, крім навчального заняття, може здійснюватися у формі заліку, співбесіди, контрольного навчально-практичного заняття.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання викладач визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
кадрове забезпечення освітньої діяльності;
навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
якість проведення навчальних занять;
моніторинг досягнення студентами результатів навчання.
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
оновлення методичної бази освітнього закладу;
контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок студентів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
На основі освітньої програми закладу освіти Коледж складає та затверджує навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.
Освітня програма закладу освіти сформована на основі Типової освітньої програми профільної середньої освіти закладів освіти, що здійснюють підготовку молодшого спеціаліста на основі базової загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України №570 від 01.06.2018р., схвалена педагогічною радою Коледжу та затверджена директором.
ПЕРЕЛІК
Предметів профільної середньої освіти для підготовки молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти
Галузь знань/напрям 22 «Охорона здоров’я»
Спеціальність 223 «Медсестринство»
Спеціалізація «Лікувальна справа»
№ | Навчальні предмети | Кількість годин | |
Базові предмети | |||
1 | Українська мова | 140 | |
2 | Українська література | 140 | |
3 | Зарубіжна література | 70 | |
4 | Іноземна мова | 140 | |
5 | Історія: Україна і світ (експериментальний інтегрований курс): | 210 | |
5.1. | Історія України | 140 | |
5.2 | Всесвітня історія | 70 | |
6 | Громадянська освіта | 72 | |
6.1. | Основи економічної теорії | 36 | |
6.2. | Основи права | 36 | |
7 | Математика (алгебра і початки аналізу, геометрія) | 210 | |
8 | Природничі науки: | 630 | |
8.1. | Біологія і екологія | 140 | |
8.2. | Географія | 88 | |
8.3. | Фізика і астрономія (Основи біологічної фізики та медична апаратура) | 245 | |
8.4. | Хімія (Медична хімія) | 157 | |
9 | Фізична культура | 210 | |
10 | Захист Вітчизни | 105 | |
Профільні предмети і спецкурси: | 150 | ||
11 | Медична біологія | 50 | |
12 | Основи латинської мови з медичною термінологією | 52 | |
13 | Основи екології та профілактичної медицини | 48 | |
Вибірково-обов’язкові предмети: | 210 | ||
14 | Інформатика (Основи медичної інформатики) | 105 | |
15 | Мистецтво (Культурологія) | 105 | |
Додаткові години на поділ на підгрупи, факультативні курси та індивідуальні заняття | 373 | ||
Всього до фінансування | 2660 | ||
ПЕРЕЛІК
Предметів профільної середньої освіти для підготовки молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти
Галузь знань/напрям 22 «Охорона здоров’я»
Спеціальність 223 «Медсестринство»
Спеціалізація «Сестринська справа»
№ | Навчальні предмети | Кількість годин | |
Базові предмети | |||
1 | Українська мова | 140 | |
2 | Українська література | 140 | |
3 | Зарубіжна література | 70 | |
4 | Іноземна мова | 140 | |
5 | Історія: Україна і світ (експериментальний інтегрований курс): | 210 | |
5.1. | Історія України | 140 | |
5.2 | Всесвітня історія | 70 | |
6 | Громадянська освіта | 70 | |
6.1. | Основи економічної теорії | 32 | |
6.2. | Основи права | 38 | |
7 | Математика (алгебра і початки аналізу, геометрія) | 210 | |
8 | Природничі науки: | 625 | |
8.1. | Біологія і екологія | 140 | |
8.2. | Географія | 88 | |
8.3. | Фізика і астрономія (Основи біологічної фізики та медична апаратура) | 245 | |
8.4. | Хімія (Медична хімія) | 152 | |
9 | Фізична культура | 210 | |
10 | Захист Вітчизни | 105 | |
Профільні предмети і спецкурси: | 137 | ||
11 | Медична біологія | 48 | |
12 | Основи латинської мови з медичною термінологією | 47 | |
13 | Основи екології та профілактичної медицини | 42 | |
Вибірково-обов’язкові предмети: | 210 | ||
14 | Інформатика (Основи медичної інформатики) | 105 | |
15 | Мистецтво (Культурологія) | 105 | |
Додаткові години на поділ на підгрупи, факультативні курси та індивідуальні заняття | 393 | ||
Всього до фінансування | 2660 |